Warsztaty psychologiczne
2012-11-09 10:21:37

Nowatorskie zajęcia dla uczniów ZSG w Łęcznej

8 listopada 2012 r. młodzież klas drugich i czwartych ZSG wzięła udział w warsztatach psychologicznych prowadzonych przez absolwentów warszawskiej Szkoły Wyższej Psychologii Społecznej: Małgorzatę Kowalewską i Marka Kozłowskiego.

Warsztaty prowadzone są w ramach projektu Strefa Młodzieży SWPS i skierowane do uczniów szkół ponadgimnazjalnych i nauczycieli. Strefa Młodzieży SWPS to nowatorskie przedsięwzięcie edukacyjne, którego celem jest wspieranie rozwoju młodych ludzi w wieku licealnym.

Uczestnictwo w projekcie daje uczniom szkół średnich szansę wyjścia poza granicę przeciętności, zachęca do samodoskonalenia, kształtowania kreatywności i przedsiębiorczości. Uczniowie mają możliwość  doskonalenia kompetencji osobistych: komunikatywności, autoprezentacji, asertywności.

Klasy drugie uczestniczyły w zajęciach pt. „Efektywna nauka – naucz się, jak się uczyć”. Głównym ich celem było uświadomienie, że skuteczne uczenie się polega na trwałym zapamiętywaniu, a nie na przysłowiowym „zakuwaniu”. Pomocne są w tym techniki efektywnego uczenia się, które nie tylko pozwalają zaoszczędzić czas i energię, ale także rozwijają potencjał intelektualny i kreatywność. Podczas warsztatów uczniowie dowiedzieli się: Jak treningi pamięci wpływają na zdolności poznawcze? Co to są mapy myśli? Czy szybka nauka jest efektywna? Na czym polegają strategie mnemoniczne? Jak sporządzać notatki? Prowadzący zajęcia przypomnieli, że najważniejszym czynnikiem wpływającym na łatwość przyswajania informacji jest koncentracja. Bez umiejętności skupienia się żadna z powyższych czynności nie przyniesie wymaganych rezultatów.

W warsztatach „Matura nie taka straszna jak o niej mówią. Jak opanować stres przed maturą” wzięli udział uczniowie klasach czwartych. Stres towarzyszy człowiekowi każdego dnia z różnym natężeniem. Wielokrotnie odczuwa jego mobilizujący - dobroczynny wpływ, niekiedy jednak paraliżuje. Dla uczniów klas czwartych na pewno stresujący jest okres przedmaturalny. Zaczynają odczuwać narastające zdenerwowanie, mają kłopoty z zasypianiem, towarzyszą im bóle brzucha, pojawiają się uporczywe myśli krążące wokół tych samych pytań: z jaką oceną zdam, co będzie jeśli nie zaliczę, jakie mogą być pytania, z czego się przygotowywać? Prowadzący warsztaty pokazali, że stres przed egzaminem nie musi wcale paraliżować, ponieważ wzrost poziomu adrenaliny powoduje lepszą pracę mózgu. Dobry stres mobilizuje do działania, sprawia, że człowiek lepiej się organizuje i opracowuje strategię radzenia sobie z trudną sytuacją.

„O sztuce autoprezentacji – czyli jak skutecznie manipulować wywieranym wrażeniem” to temat kolejnych warsztatów skierowanych do uczniów klas trzecich, które odbędą  się 19 listopada.

Galeria

 

Zostaw komentarz