Zespół Szkół Górniczych w Łęcznej.

Dziennik
Elektroniczny

„Mistrzem Ortografii” w Szkolnym Konkursie Ortograficznym został Norbert Bzowski! Gratulacje!

Gratulujemy także wszystkim finalistom konkursu!

1 miejsce – Norbert Bzowski

2 miejsce – Julia Budka

3 miejsce – Jakub Majewski

Wszyscy finaliści zdają w tym roku maturę, mamy nadzieję, że tam także okażą się najlepsi!

Nagrody i dyplomy zwycięzcom wręczyła dyrektor ZSG Maria Jarmuł-Snopek i nauczycielka j. polskiego Eliza Szymańska.

Niektórzy twierdzą, że język polski to jeden z najtrudniejszych języków świata, pewnie coś w tym jest, bo przestrzeganie zasad ortografii wielu osobom sprawia problemy. Trzeba pamiętać jednak, że dzięki niej możemy odróżnić znaczenie takich słów jak: morze – może, Bóg – Bug – buk, chart – hart, smok – smog, tępo – tempo itp. Dylematów jest dużo, bo jak tu np. zapisać słowo oznaczające grupę wokalistów: chór, hór, chur czy hur?

Głowa może rozboleć, a jednak… brak reguł w pisowni sprawiłyby wszystkim jeszcze więcej problemów i trudności z odczytaniem, co autor miał na myśli, niż nauczenie się zasad ortograficznych. – Co by było na przykład, gdyby piszący nie przejmował się różnicą między słowami: dowieść – dowieźć? – pytają poloniści.

Opanowanie zasad ortografii (poza osobami ze zdiagnozowanymi dysfunkcjami w tym zakresie) świadczy również o poziomie wykształcenia. Stosowanie się do reguł ortograficznych jest również wyrazem szacunku dla czytelnika, bo nie musi on główkować o to chodzi w tekście? Jeśli zamiast rów napiszemy ruf to czy będzie to rów czy może rufa? Ciekawe, prawda?

– Ortografia polska kształtowała się przez wiele wieków  i oddaje nie tylko brzmienie wyrazów, ale też wzajemne ich powiązania czy historię. To przejaw tradycji – wyjaśniają językoznawcy.

Szkolne konkursy ortograficzne pozwalają uczniom doskonalić własne umiejętności, inspirują do dalszej pracy nad poprawnym posługiwaniem się językiem polskim. Mamy nadzieję, że w naszej szkole też tak będzie.